Rejestracja od poniedziałku do piątku 8:00 - 16:00

Logopedia w domu – ćwiczenia dla małych dzieci

Propozycje ćwiczeń, które z powodzeniem można wykonywać w warunkach domowych. Jednym z czynników warunkujących prawidłowy rozwój mowy jest sprawność całego aparatu mowy. W skład niego wchodzą:

  • aparat oddechowy
  • aparat fonacyjny
  • aparat artykulacyjny

Terapia logopedyczna często jest długim procesem. Nie wystarczą ćwiczenia w gabinecie. Praca w domu z rodzicem jest nieodłącznym elementem terapii i dzięki wysiłkowi, który włożycie w te czynności dziecko szybciej zostanie wyprowadzone. Pamiętajmy, że najlepiej jest ukończyć terapię logopedyczną przed rozpoczęciem nauki w szkole, dlatego tak ważna jest intensywność ćwiczeń. Wady wymowy mogą predysponować do wystąpienia trudności w czytaniu i pisaniu.

Propozycje ćwiczeń: oddechowych i fonacyjnych. Są one najprzyjemniejszą częścią terapii, dzieci je lubią, ponieważ wszystkie są w formie zabawowej.

Kilka ogólnych informacji:

  • dziecko powinno wdychać powietrze przez nos, a wydychać przez usta- taki tor oddechowy zapewni prawidłowy rozwój i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego
  • dzieci, które oddychają  przez usta, mają je cały czas otwarte powinny zostać zapisane na konsultację laryngologiczną
  • warto również obserwować sposób oddychania podczas snu
  • artykulacja powinna odbywać się na wydechu

Logopedia w domu – 10 zabaw oddechowych

  1. Dmuchanie przez słomkę, konfetti, piłki, piórka i in. według własnych pomysłów.
  2. Dmuchanie baniek mydlanych w konfiguracji:
    • długo- krótko- długo
    • słabo- mocno- bardzo mocno
    • Tak, żeby dziecko mogło zobaczyć siłę wydechu
  3. Wąchanie kwiatów:
    • kolorowych mydełek i pustych opakowań po perfumach, kremów i in., teraz wiosenne prawdziwe krokusy , hiacynty,
  4. Zawody statków
    • z papieru lub kory możemy zrobić maleńkie stateczki, którymi możemy się bawić np. w wannie lub przy stole
  5. Dmuchanie na zawieszone na nitkach małe elementy
    • Również staramy się różnicować siłę wydechu
  6. „Kołysanie” misia
    • Dziecko kładzie się na plecach na płaskiej powierzchni. Na brzuchu kładziemy małą maskotkę. Zadaniem dziecka jest nabranie powietrza do brzuszka (przepony) i wypuszczenie tak aby miś się kołysał.
  7. Dmuchanie na pocięte paski papieru tak aby tańczyły
  8. Dmuchanie na wiatraczki, w gwizdki, trąbki
  9. Wyścigi styropianowych, piankowych kulek z użyciem słomki lub bez
  10. Dmuchanie na świecę tak aby nie zgasić płomienia

Logopedia w domu – 5 zabaw fonacyjnych

  1. Zabawy w naśladowanie odgłosów zwierząt.
    • Z pomocą książki możemy naśladować zwierzęta, bawić się w zgadywanki „jakie to zwierzę” i zadawać podchwytliwe pytania na myślenie np. „Idzie baran, za nim koza, a na końcu kot jakie odgłosy wydają”?
  2. Wierszyki dźwiękonaśladowcze.
  3. Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:
    • mężczyzna- głośne „hohohoho”
    • kobieta- o średnim natężeniu „hahahaha”
    • staruszka- cichutko  „hehehehe”
    • dziewczynki- piskliwy „hihihihi”
    • chłopcy- hałaśliwy „hahahaha”
  4. Śpiewanie samogłoskowych kołysanek lalkom i misiom na melodię „Kotki dwa” śpiewamy tylko aaaaaaaaaa lub mruczymy „mmmmmm”
  5. Śpiewanie piosenek i mówienie krótkich wierszyków

 

To tylko schemacik, z doświadczenia wiem, że twórczość rodziców nie zna granic, powodzenia.

Jolanta Czyrny


Drukuj   Email

Dane kontaktowe

Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Busku‑Zdroju
ul. Bohaterów Warszawy 120, 28‑100 Busko‑Zdrój
ePUAP logo ESP60
/pppbusko/SkrytkaESP

Jak do nas dojechać