Propozycje ćwiczeń, które z powodzeniem można wykonywać w warunkach domowych. Jednym z czynników warunkujących prawidłowy rozwój mowy jest sprawność całego aparatu mowy. W skład niego wchodzą:
- aparat oddechowy
- aparat fonacyjny
- aparat artykulacyjny
Terapia logopedyczna często jest długim procesem. Nie wystarczą ćwiczenia w gabinecie. Praca w domu z rodzicem jest nieodłącznym elementem terapii i dzięki wysiłkowi, który włożycie w te czynności dziecko szybciej zostanie wyprowadzone. Pamiętajmy, że najlepiej jest ukończyć terapię logopedyczną przed rozpoczęciem nauki w szkole, dlatego tak ważna jest intensywność ćwiczeń. Wady wymowy mogą predysponować do wystąpienia trudności w czytaniu i pisaniu.
Propozycje ćwiczeń: oddechowych i fonacyjnych. Są one najprzyjemniejszą częścią terapii, dzieci je lubią, ponieważ wszystkie są w formie zabawowej.
Kilka ogólnych informacji:
- dziecko powinno wdychać powietrze przez nos, a wydychać przez usta- taki tor oddechowy zapewni prawidłowy rozwój i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego
- dzieci, które oddychają przez usta, mają je cały czas otwarte powinny zostać zapisane na konsultację laryngologiczną
- warto również obserwować sposób oddychania podczas snu
- artykulacja powinna odbywać się na wydechu
Logopedia w domu – 10 zabaw oddechowych
- Dmuchanie przez słomkę, konfetti, piłki, piórka i in. według własnych pomysłów.
- Dmuchanie baniek mydlanych w konfiguracji:
- długo- krótko- długo
- słabo- mocno- bardzo mocno
- Tak, żeby dziecko mogło zobaczyć siłę wydechu
- Wąchanie kwiatów:
- kolorowych mydełek i pustych opakowań po perfumach, kremów i in., teraz wiosenne prawdziwe krokusy , hiacynty,
- Zawody statków
- z papieru lub kory możemy zrobić maleńkie stateczki, którymi możemy się bawić np. w wannie lub przy stole
- Dmuchanie na zawieszone na nitkach małe elementy
- Również staramy się różnicować siłę wydechu
- „Kołysanie” misia
- Dziecko kładzie się na plecach na płaskiej powierzchni. Na brzuchu kładziemy małą maskotkę. Zadaniem dziecka jest nabranie powietrza do brzuszka (przepony) i wypuszczenie tak aby miś się kołysał.
- Dmuchanie na pocięte paski papieru tak aby tańczyły
- Dmuchanie na wiatraczki, w gwizdki, trąbki
- Wyścigi styropianowych, piankowych kulek z użyciem słomki lub bez
- Dmuchanie na świecę tak aby nie zgasić płomienia
Logopedia w domu – 5 zabaw fonacyjnych
- Zabawy w naśladowanie odgłosów zwierząt.
- Z pomocą książki możemy naśladować zwierzęta, bawić się w zgadywanki „jakie to zwierzę” i zadawać podchwytliwe pytania na myślenie np. „Idzie baran, za nim koza, a na końcu kot jakie odgłosy wydają”?
- Wierszyki dźwiękonaśladowcze.
- Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:
- mężczyzna- głośne „hohohoho”
- kobieta- o średnim natężeniu „hahahaha”
- staruszka- cichutko „hehehehe”
- dziewczynki- piskliwy „hihihihi”
- chłopcy- hałaśliwy „hahahaha”
- Śpiewanie samogłoskowych kołysanek lalkom i misiom na melodię „Kotki dwa” śpiewamy tylko aaaaaaaaaa lub mruczymy „mmmmmm”
- Śpiewanie piosenek i mówienie krótkich wierszyków
To tylko schemacik, z doświadczenia wiem, że twórczość rodziców nie zna granic, powodzenia.
Jolanta Czyrny